3% van €60.000,00
104 DAGEN TE GAAN

Joey Alders

Sportdiscipline:
Autosport - Kart
Provincie:
Noord-Holland
Over mij:
Mijn “story”

2010
Op een zaterdagmiddag hadden wij “mijn broer, mijn pa en ik” een mannendag en besloten we naar de indoorkartbaan te gaan. Nadat ik iedereen met een seconde verslagen had neigde dit naar meer. We namen een abonnement en trainde elke woensdag en zaterdag middag op dezelfde baan. Na een tijd had ik een deal gemaakt; wanneer ik de allersnelste tijd zou rijden, dan kreeg ik een wedstrijdkart. Niet al te veel later kon ik mijn eerste meters maken in een echte 60cc Honda cadet wedstrijd kart met een topsnelheid van 75km/u! (wat best snel was voor een indoor kartbaan…) We besloten ook vrij snel een wedstrijd mee te doen op een outdoor kartcircuit. Bij deze wedstrijd wist ik onverwachts de overwinning binnen te halen en met dit succes besloten we ons in te schrijven voor het Nederlands kampioenschap in de 60cc klasse Honda cadet. “Hij kwam, zag en overwon” waren de woorden van de commentatoren. Met deze titel op zak besloot ik mijn weg te vervolgen naar een hogere klasse met meer actie en hogere snelheden.

2012
Een nieuw seizoen was aangebroken en met een heuse NOC-NSF status op zak besloten we om dit jaar deel te nemen aan 2 Nederlands kampioenschappen (het CIK en het NFK) in de Academy Thropy klasse. Deze karts hadden al een topsnelheid van ruim 90km\u.
Resultaat: twee Nederlandse titels….dit was een top jaar.

2013-2015
In deze 3 jaar zijn we veel naar het buitenland gereisd om ervaring op te doen. In Italië hadden we met hele warme temperaturen en veel warmer asfalt te maken. Dit gaf veel hogere slijtage van de banden en dat was in het begin vrij lastig om mee om te gaan. Door alle internationale wedstrijden kon ik ook duidelijk het verschil zien in rijstijl per land. Zo reden bijv. de Engelse over het algemeen veel agressiever en waren ze beter in de regen dan de rest. Door de rij lijnen te kopiëren heb ik daar heel veel van geleerd. Door al deze ervaringen van verschillende rijstijlen was ik klaar voor de hoogste klasse in het Rotax Nederlands kampioenschap karten.

2016
DD2 (2 versnellingen) met 160cc en een topsnelheid van 130km/u was het snelste Rotax motorblok. De eerste klasse met voorremmen en waar je moest schakelen, (tot nu toe had ik alleen nog maar gereden met achterremmen). Opnieuw een hele nieuwe ervaring maar ook een uitdaging, nu moest ik zelf de rembalans afstellen tijdens het rijden. Als je bijv. veel last had van blokkeren voorwielen moest je de rembalans naar achter draaien en als je niet terug kon schakelen naar 1 ivm blokkerende achterwielen moest je de rembalans meer naar voren draaien. Deze techniek had ik vrij snel onder de knie, regen was echter een valkuil, dan wil je zo min mogelijk voorremmen hebben.
Tijdens de laatste race van het seizoen lag ik aan kop en ik moest de race winnen om Nederlands kampioen te worden, halverwege de race begon het echter te regenen en in alle focus was ik vergeten om de rembalans terug te draaien naar achteren wat resulteerden in blokkerende voorwielen…. Rechtuit de banden stapel in, een 2e plek in het Nederlands kampioenschap en een deelname aan het WK aan mijn neus voorbij gegaan.

2017
Na veel trainingsdagen gehad te hebben in de winter was ik klaar voor mijn revanche voor de Nederlandse titel en een WK ticket in Portimão, Portugal. MISSION ACCOMPLISHED!
Voor de 4e keer Nederlands kampioen en een ticket naar de World Finals. 72 landen met ieder zijn eigen landskampioen. Zonder enige ervaring op dit circuit stelde ik als doel de finale te halen (dan moest je je bij de beste 36 kwalificeren). Dit deed je door punten te scoren in verschillende series, ik had genoeg punten om 12e te mogen starten in de pré finale. Na een hele sterke pré finale te hebben gereden, mocht ik als 9e in de finale op de World Finals. Geen enkele hardslag meter kon op dat moment bijhouden hoe mijn hart tekeer ging. Na een sterke start kwam ik als 6e door de eerste bocht en moest al snel verdedigen t.o.v. mijn concurrenten achter mij. Door het vele verdedigen reed helaas de top 5 van mij vandaan en leidde ik nu een groep strijdend voor p6. Omdat mijn kart maar 1.30m breed was en de baan 7m breed heb ik alles in de strijd moeten gooien om die p6 vast te moeten houden. Again MISSION ACCOMPLISHED!

2018
Een nieuw hoofdstuk en nieuwe start. Bij Van Amersfoort Racings (het voormalig team van oa Max Verstappen en Charles Leclerc) mocht ik testen en het ADAC Formule 4 kampioenschap rijden. Alweer; de minste ervaring en de minste kilometers. Ik had dat al eerder gedaan dus dat kon het probleem niet zijn. Helaas, de lat lag hoog. Heel hoog. Strijdend tegen ervaren rijders zoals oa Enzo Fittipaldi, David Schumacher en Jack Doohan moest ik er staan. 1 keer een 1e Rookie plaats in Hockenheim, 1 keer een poleposition en totaal een 4e plaats in het Rookiekampioenschap. Niet slecht toch?
Dit smaakt duidelijk naar meer…
Geslacht:
Man
Geboortedatum:
06 aug 1999
Aangepast sporter:
Nee
Olympisch Netwerk:
Niet aangesloten
RTC-CTO-NTC:
NEE
(sport)Status:
Bondsstatus
Sportclub:
Van Amersfoort Racing
Sportresultaten:
2018
•1e plaats Rookie ADAC Formule 4 Hockenheimring
•Pole Position race 3 Lausitzring
•4e plaats overal Rookie kampioenschap ADAC Formule 4

2017
• 6th World Championship ROTAX Grand Finals - DD2
• Dutch Champion Chrono - DD2

2016
• Vice Dutch Champion Chrono - DD2

2012
• Dutch Champion CIK - Academy Thropy
• Dutch Champion NFK - Academy Thropy

2010
• Dutch Champion – Cadet
Ambitie:
Formule 1
Formule E
Aantal Trainingsuren:
16 uur
Website:
Facebook:
Instagram:
Video url:
Unable to load tooltip content.
Mijn Donatiedoel